Home Articol Presă Negoiţă LĂPTOIU: SCULPTORUL CORNEL DURGHEU ŞI IDENTITATEA NAŢIONALĂ
Negoiţă LĂPTOIU: SCULPTORUL CORNEL DURGHEU ŞI IDENTITATEA NAŢIONALĂ PDF Print E-mail
User Rating: / 1
PoorBest 
Written by Ştefan Doru Dăncuş   
Wednesday, 14 June 2017 09:23

Prof.Univ.Dr. Cornel T. Durgheu în conştiinţa eternităţii; sentimentul de recunoştinţa şi preţuire.

Unul din rosturile noastre civice care ne recomandă societăţii este dominantă - profesională, morală şi cetăţenească. Pe lângă excelenţa academică suntem recomandaţi prin faptele noastre care probează generozitate, aşa cum stă bine OMULUI MARE, pentru identitatea comunităţii căreia îi aparţinem. Un OM pe care societatea, comunitatea se poate baza, pentruca EL a devenit un MODEL pentru ceilalţi, omul pe care se poate baza cei în căutare de resurse pentru împlinirile lor.

„SPLENDOAREA UNOR MEMORABILE RESTITUIRI”

„MĂRTURII SCULPTURALE ÎN ETERNITATEA VREMII”

„Prinşi în vâltorile unui cotidian solicitant, unde tronează componenta pragmatică ce-şi încasează nolens-volens tributul de timp şi resurse, ne rămâne tot mai puţină energie şi drămuit răgaz pentru a învesti în acţiuni menite a reconstitui şi regenera ecoul faptelor de spirit moştenite, care determină fizionomia culturală a unui popor. Rememorarea se poate constitui în impuls de făptuire pe filiera unei stimulative continuităţi pentru cei marcaţi de sentimentul apartenenţei la freamătul poetic al unui spaţiu şi mărturiile perene ale unei civilizaţii. Chiar şi-ntr-un moment de expansiune a fenomenului globalizant ce rarefiază frontiere geografice numai cei care acţionează în direcţia preţuirii identităţilor naţionale se pot considera eficienţi participanţi la procesul unei organice integrări în albia universalităţii modelatoare de nobile sensibilităţi şi conştiinţă fraternă.

Consecvent unui comportament care-l onorează, aducându-i firească preţuire în contextul realităţilor din România ultimelor patru decenii, referenţialul universitar orădean Cornel T. Durgheu şi-a întregit biografia cu împliniri performanţe în triplă ipostază: de reputat artist, de venerat dascăl, de marcant om al cetăţii.

Ca artist, Cornel T. Durgheu, a desăvârşit operă sculpturală durabilă prin exersarea unor modalităţi stilistice mereu adecvate şi sugestive, în acord cu exigenţele unor surse inspirative de-o pregnantă şi evocatoare diversitate. A abordat subiecte care vizau sondarea trăirilor profunde sedimentate în adâncurile omenescului universalizat. Mare iubitor de istorie naţională şi tradiţie a simţit ca sacră îndatorire de suflet imortalizarea chipurilor unor vajnici înaintaşi, instituiţi în fortifiante repere existenţiale. Le-a intuit şi etalat măreţia, demnitatea, patosul, jertfa. Prin ancorarea de stătui în frecventate spaţii publice a completat ambianţa cu înţeleapta veghere a suverane duhuri ocrotitoare. A fost, de asemenea, preocupat de furnizarea unor soluţii formale de amplă respiraţie epică pentru transpunerea unor compoziţii animate de un avânt şi proaspăt suflu simbolic. La loc de cinste printre exemplificări se situează impresionantă ipostază statuară în bronz şi piatră ce glorifică prompta intervenţie a pompierilor. Alteori universul creaţiei s-a îmbogăţit cu fine modelări de condiţie umană iscată din împrejurări intime, portretizând personaje care sintetizează poetica vârstelor ori concepe ingenioase alegorii, sugerând mutaţii cu efect în planul genezei, al rodniciei şi împlinirii de ideal.

Prioritar figurativă opera sculptorului Cornel T. Durgheu stă sub semnul unităţii de viziune şi stil, în spaţiul cărora registrul ideatic şi afectiv consemnează o niciodată evitată pondere şi importanţă. Ostil gestului consumat în gratuitate a simţit puternică atracţie către rostul formativ al artei în purificarea conştiinţelor şi înnobilarea sensibilităţii.

O exigenţă, pasionantă şi fructuoasă activitate de dascăl menită să perfecteze disponibilitatea creativă a zeci de talente l-a păstrat pe profesorul Durgheu într-un permanent dialog pe teme de limbaj plastic, de actualitate creativă. Conştient de consecinţele pozitive ale unor îndrumări exersate în conformitate cu prerogativele unui elevat fond cultural şi-a întregit permanent cunoaşterea prin aprofundate lecturi şi analiza cu discernământ critic a modalităţilor stilistice specifice operelor reprezentative pe diverse trepte ale evoluţiei istorice.

Cartea „Sculptura monumentală din Bihor” oferită spre lectură constituie sinteza fericită a experienţei acumulate şi finalizată performant pe filiera celor două componente majore ale personalităţii: de artist şi cadru didactic universitar. O documentaţie prelungită, impresionantă prin cuantumul de date dezvăluite, doct comentate, i-a permis desăvârşirea unei apariţii editoriale ce depăşeşte prin bogăţia răsfrângerilor spirituale sfera interesului local. Luăm act de împliniri statuare semnificative pentru un generos spaţiu cultural şi timp evolutiv pe făgaşul modernităţii viabile. În Bihor, cu pondere evidentă în două importante reşedinţe: Oradea şi Salonta, există peste 50 de monumente într-o diversitate de soluţii formale, eternizând personalităţi istorice, politice, culturale, române, maghiare, germane, evreieşti, italiene, dar şi transpuneri cu iz comemorativ, simbolic (Pieta, Binecuvântare, Obleliscuri, Avânt, Fântâni arteziene etc.). Dacă monumentelor de for public realizate pe parcursul secolului al XIX-lea caracteristică le este suflul olimpian al stilului neoclasic pe măsură ce avansăm în cuprinsul secolului al XX-lea limbajului plastic îi devine familiar nervul constructiv, supla arhitecturare a formelor robuste, alături de orientarea către simplitate şi sugestie metaforică, în avantajul sintezei expresive. Tuturor mărturiilor artistice li se relevă specificitatea, statutul valoric, rezonanţele şi corespondenţele spirituale.

Dincolo de obiectivitatea fixării în conştiinţa eternităţii a sentimentului de recunoştinţă şi preţuire pe care urmaşii l-au adus cu evlavie şi puritate înaintaşilor, cartea Profesorului Universitar dr. Cornel T. Durgheu frapează şi încântă prin acurateţea, prin limpezimea cuvântului mereu încărcat de sens şi savoare. Înzestrat cu un admirabil simţ al lexicului subtilizat până la bucuria nuanţei, fin orchestrată într-un ansamblu de adevăruri logic argumentate, a oferit tiparului o veritabilă lucrare ştiinţifică, dublată de fascinaţia unor comentarii şi confesiuni aureolate de un netăgăduit talent literar. Rigoarea se poate asocia armonic cu farmecul evocării când nu este diminuat, ci dimpotrivă potenţat, fondul spiritual al intervenţiei creatoare.

Nutrim ferma convingere că prin asigurarea unui tiraj corespunzător cartea „Sculptura monumentală din Bihor”, scrisă de Cornel T. Durgheu cu pasiune şi competenţă, cu bucuria comunicării prin cuvânt şi imagine, se va constitui în sursă informaţională de prim ordin care va amplifica orizontul cultural al celor interesaţi de reverberaţia valorilor ce definesc şi particularizează patrimoniul nostru artistic.”

***

N.R.:„Menirea punerii în valoare a unor OPERE ARTISTICE PLASTICE, în mod special sculptura, dar şi pictura sau grafica, din „Colecţia” sculptorului Cornel T. DURGHEU, integrate în volumul „Sculptura monumentală din Bihor”, este o iniţiativă a Societăţii Naţional-Patriotice „AVRAM IANCU” - Filiala Oradea, prin ajutorul reflecţiilor şi studiului renumitului cărturar clujan, istoric şi critic de arta Prof. Univ. Dr NEGOIŢĂ LĂPTOIU, este o recunoaştere a ceea ce înseamnă obligaţia efortului sedimentat de-a preţui adevăratele valori culturale şi spirituale în persistenta istorică a poporului, a naţiunii române, integrate în veşnicia nelimitată a vremii.”

 

Add comment


Security code
Refresh

Sondaj

Ce părere aveţi despre acest site ?
 

Cine este online

We have 426 guests online

Statistici Site

  • 3705 registered
  • 0 today
  • 0 this week
  • 234 this month
  • Last: GkadmirFlum
Ulti Clocks content

Reclama Dvs

Librarie Online. Zilnic ultimele carti noi, promotii si reduceri. Carti pentru fiecare cu livrare din stoc.

Site Gazduit De

armand-productions3

 


feed-image Feed Entries

Poemul din metrou